Anbefalinger til søvn efter alder: spædbørn, småbørn og børn i skolealderen

Din alder, dit helbred og medicin vil bestemme, hvor mange timer du har brug for at sove hver nat. Børn, herunder småbørn og børn i skolealderen, bør sove mellem ni og 10 timer hver nat. Teenagere og voksne bør sove omkring otte og en kvart time hver nat. Din læge kan anbefale mere søvn til spædbørn. Hvis du har en kronisk tilstand som diabetes, er det en god idé for dig at tale med din læge om den rigtige mængde søvn.

Den anbefalede søvnplan efter alder er et godt udgangspunkt, men det er vigtigt, at forældre sætter et tidspunkt for deres børn og holder det konsekvent. Børn vil ikke være glade, hvis deres sengetid eller vågne tid ændres hver nat. Etabler en sengetidsrutine, der er konsekvent og rolig, såsom en historie eller beroligende musik. Undgå koffein og andre stimulanser før sengetid. Du kan få lidt søvn på forskellige tidspunkter af dagen, hvis du kæmper for at sove. Men gør det ikke for ofte.

Du bør også overveje dit barns søvnplan og længden af deres søvn. Den gennemsnitlige nyfødte har brug for 14-17 timers søvn pr. Nat. Ældre spædbørn kan have brug for mere supplerende søvn i løbet af dagen sleepzone.dk. For børn i skolealderen bør de anbefalede søvntimer være mellem ni og tolv timer hver nat.

For at kunne sove skal småbørn få mellem 11 og 13 timers søvn hver nat. Selvom de ikke lurer, er småbørn stadig trætte. Førskolebørn kan lure, selvom de ikke tager lur. Småbørn har brug for mindre søvn i denne periode. Deres søvnbehov ændrer sig med deres fysiske og mentale udvikling. Selvom den anbefalede mængde søvn for hver alder er forskellig, er det vigtigt at indstille en tidsplan og skabe et roligt miljø.

Selvom søvn ofte forsømmes som en væsentlig del af den tidlige barndoms læring, er det vigtigt, at børn får nok søvn. Sunde søvnvaner fremmer hjernens udvikling, læring og følelsesmæssig regulering. Utilstrækkelig søvn kan føre til visse lidelser, som ADHD, hos børn. Du bliver nødt til at være tålmodig og fleksibel, når du opretter en søvnrutine for dit barn.

Spædbørn skal overvåges om natten, men de kan også sove alene efter seks måneder. De kan vågne op lejlighedsvis om natten for at få skiftet en ble eller en fodring. Hvis dit barn vågner ofte om natten, er det muligt at opmuntre dem til at sove længere nætter ved at sørge for, at de får mindst 13 timers uafbrudt søvn hver nat. Tal med din læge, hvis dette er umuligt.